برگی از طراحی یک کارخانه

احتیاجات کار کنان

به چهار دسته تقسیم می شوند :

1. پارکینگ کارکنان         2. اتاق های استراحت       3. خدمات تغذیه    4. خدمات بهداشتی

پارکینگ

برنامه ریزی روی محوطه پارکینگ کارکنان بسیار شبیه به برنامه ریزی روی ذخیره ها یا محوطه انبار ها است .رویه به این صورت است :

1. تعداد اتومبیل های که باید پارک شوند  براورد کنید.

2.فضای مورد نیاز هر اتومبیل را تعیین کنید.

3.فضای مورد نیاز پارکینگ را تعیین کنید .

4.انواع استقرارهای پارکینگ برای الگوهای مختلف پارکینگ را معین کنید .

5.استقراری که از فضا بهترین استفاده را مینماید و راحتی کارکنان را بیشینه می کند را انتخاب کنید .

در هنگام تعیین تعداد اتومبیل هایی که باید پارک شوند  مراقب باشید . قوائد سر انگشتی ممکن است قابل استفاده نباشد . برای محل های دور که نمی توان از حمل ونقل عمومی خدمت بگیرید برای هر 1.25نفر  یک فضای پارکینگ منظور می شود ازطرف دیگر  در یک محل متمرکز که از خدمات محل ونقل عمومی برخوردار است  برای هر 3 نفر یک فضای پارکینگ منظور می شود تعداد فضاهای پارکی که باید فراهم  شود  مشخصا برای همان واحد است  وباید با قوانین محلی ناحیه هماهنگ شود.

محل قرار گرفتن پارکینگ کارخانه باتوجه به فاصله ان با سایر بخش های کارخانه خوب است و تعداد

محل های پارک باتوجه به نکاتی که در بالا گفته شد قابل قبول است .

 اتاق های استراحت :

 در داخل هر ایستگاه کاری باید یک اتاق استراحت به اندازه 200 فوت مربع تعبیه شود . اتاق های استراحت بصورت پراکنده اغلب نسبت به اتاقهای بزرگ متمرکز  اسایش بیشتری برای کارکنان فراهم می کنند در تسهیلات تولیدی معمولا اتاق های استراحت نیم طبقه معمول هستند که در کارگاه بدون اینکه فضای ارزشمندی را اشغال کنند قرار می گیرند . به هر صورت باید دستیابی یه اتاق های استراحت برای معلولین امکان پذیر باشد و همچنین باید برای هر جنسیت اتاق های استراحت جداگانه در نظر گرفته شود .

راههای ورودی از جلو در به اتاق استراحت باید به گونه ای طراحی شوند که هنگام باز بودن درب داخل اتاق استراحت از بیرون قابل روئت نباشد . برای هر ورودی نیز باید 15 فوت مربع فضای مجاز منظور شود .

در اتاق استراحت زنان باید تختخواب و تخت بچه تعبیه شود . محوطه باید بوسیله جداکننده ها و پارچه ها از اتاق استراحت جداشود .

 خدمات تغذیه :

انتقال تسهیلات جدید به نقاطی دورتر از نواحی مرکزی شهرها وکوتاه کردن زمان صرف غذاو ممنوع کردن صرف غذا در جاهایی که مواد سمی وجود دارد از طرف OSHA و افزایش اهمیت منافع  کارکنان همگی باعث می شود تا ایجاد خدمات تغذیه برای برنامه ریز تسهیلات اهمیت بیشتری داشته باشد . فعالیت های خدمات تغذیه را می توان از طرف شرکت به صورت یک ضرورت  راحتی  یا یک کار لوکس دید . بسته به دیدگاه شرکت  سیاست غذا دادن در داخل شرکت  پرداخت هزینه غذا و زمان مجاز برای صرف غذا تاثیر مهمی بر روی برنامه ریزی تسهیلات خدمات تغذیه دارد . تسهیلات خدمات تغذیه باید با در نظر گرفتن تعداد کارکنانی که می بایست در زمان اوج فعالیت  غذا بخورند برنامه ریزی شود . تسهیلات اشپزخانه  از سوی دیگر بادر نظر گرفتن تعداد غذا هایی که باید اماده شود  برنامه ریزی شود . اگر کارکنان در بیش از یک غذا می خورند  معمولا باید یک سوم افراد هر شیفت  در طراحی غذا خوری محاسبه شوند .

 خدمات بهداشتی :

 پش بینی احتیاجات تسهیلات برای خدمات بهداشت و درمان بسیار مشکل است بعضی تسهیلات فقط تعدادی جعبه کمکهای اولیه دارند در حالی که تسهیلات دیگر دارای بیمارستانهای کوچک هستند . بنابراین قواعد ساختمانی در نیز باید در محل نیز باید برای تعیین احتیاجات تسهیلات بررسی شوند 

برنامه ریزان تسهیلات باید رویه های عملیاتی شرکت را بررسی کنند تا معلوم شود در درون واحد نیاز به ایجاد چه نوع امکاناتی برای خدمات بهداشت ودرمان وجود دارد .

حداقل یک اتاق کوچک برای کمکهای اولیه لازم است .

 حداقل احتیاجات برای اتاق کمکهای اولیه  شامل جعئبه کمک های اولیه  یک تخت ودو  صنودلی است . حداقل صد فوت مربع فضا لازم است . اگر یک پرستار استخدام شود باید اتاق کمک های اولیه  دارای دو تخت بوده و به 250 فوت مربع  توسعه یابد . علاوه بر ان اتاق انتظاری با 75 فوت مربع باید وجود داشته باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در جمعه 28 بهمن 1390برچسب:,ساعت 18:44 توسط امین حیدری| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com